REPARADA L’AVARIA DEL SISTEMA DE RENTAT I FILTRATGE DE L’ARSÈNIC AL DIPÒSIT DE SETCASES

DETALL DE LES ACTUACIONS PORTADES A TERME PER ARRANJAR L’AVARIA DEL SISTEMA DE RENTAT I FILTRATGE DE L’ARSÈNIC AL DIPÒSIT DE SETCASES

Com quasi tots deveu conèixer, hem estat tres mesos i mig amb els nivells d’arsènic de l’aigua per sobre del que marca la normativa de l’OMS (10 µg/L). La causa ha estat una avaria important del sistema d’absorció i de neteja de l’arsènic. Des de l’alcaldia i l’equip de govern us enviem aquest document informatiu on es detalla tot el procés de reparació perquè en tingueu coneixement. 

  1. El dia 20 de novembre a la matinada el dipòsit on s’emmagatzema l’aigua potabilitzada de Setcases es va buidar de forma sobtada. Al matí, l’Ajuntament va emetre un BAN on s’indicava aquest fet i es comunicava que l’aigua que en aquest moment abastia l’aigua al poble, provenia del dipòsit Vell i, com que no passava pels filtres d’arsènic, no era apte pel consum humà.
  2. Amb el brigada (un gran professional), vàrem estar mirant el que podia haver passat. En principi semblava que alguna peça mecànica o algun element elèctric havia deixat de funcionar i les vàlvules de buidatge del dipòsit van quedar obertes amb el que el dipòsit  es va buidar completament. Aquell mateix dia, de forma manual es van tancar les vàlvules i, en poques hores, el dipòsit es va tornar a omplir.
  3. Es van comprovar les bombes de cloració i d’absorció de l’arsènic i funcionaven correctament. Semblava que l’avaria podria venir del sistema de control de l’obertura dels sobreeixidors i les vàlvules d’obertura i tancament.
  4. Sospitant aquesta avaria, es va avisar al llauner habitual que fa les reparacions de la xarxa i d’alguns elements de control del dipòsit, una empresa de Llanars: Álvaro Insta la Vall S.L., per tal de determinar el que havia passat. El tècnic va comprovar les vàlvules i el funcionament dels sobreeixidors i va determinar que funcionaven correctament, que l’avaria provenia d’una de les electrovàlvules que controlava la neteja dels dipòsits on es diposita l’arsènic i altres substàncies en suspensió. Que no era tema de lampisteria, sinó d’electricista.
  5. D’aquesta manera, es va avisar a l’empresa Ricam Instal·lacions Elèctriques S.L., que es qui fa des de molt temps les reparacions de l’enllumenat al poble de Setcases. El tècnic que va venir va estar mirant l’electrovàlvula suposadament avariada va informar, que ell no ho podia assegurar quina era l’avaria i va indicar que enviaria un tècnic més especialitzat per mirar de fer la reparació pertinent.
  6. A finals de novembre (el dia 24), es va determinar que l’avaria que havia provocat el buidament del dipòsit i el mal funcionament del sistema d’absorció de l’arsènic era precisament aquesta electrovàlvula (Praher Aqua Star E-3000/F2®), un sistema electromecànic complex que regula de forma automàtica varis procediments dins del procés de potabilització de l’aigua.
  7. El trencament d’aquesta electrovàlvula significava que el sistema d’absorció de l’arsènic no s’efectuava de forma eficient. El poble rebia aigua clorada del dipòsit nou, però -tal vegada- els nivells d’arsènic no eren els que marcava la normativa.
  8. Aquest mateix dia vàrem contactar amb l’ACA i DipSalut per sol·licitar si ells ens podien donar ajuda tècnica per solucionar l’avaria, doncs era una avaria greu i complexa. Malauradament, aquests organismes no ofereixen aquest tipus de serveis, malgrat tot si ens van ajudar en trobar l’empresa subministradora de l’electrovàlvula avariada.
  9. A principis de desembre de 2023, es va poder contactar amb l’empresa Praher, amb seu a Àustria, per demanar si, l’electrovàlvula avariada, tenia recanvi o es podia reparar.
  10. A mitjans de desembre, l’empresa àustrica va notificar que el model avariat Aqua Star E-3000/F2® era molt vell (tenia més de 14 anys) i ja no es fabricava. El model actual era digital, l’Aquastar® Control, però que, tal vegada s’haurien de fer algunes modificacions en el sistema electrònic per poder-la adaptar a l’antic sistema de Setcases.
  11. Abans de les festes de Nadal, vàrem contactar altra vegada amb l’empresa de fontaneria i electricitat per si ells es podrien fer càrrec de les modificacions que, tal vegada, s’haurien de fer en l’electrovàlvula nova. Malauradament, ens van comunicar que ells no tenien els mitjans per afrontar aquest tipus de reparacions, així que es va demanar a una empresa d’Osona, Danfix Instal·lacions S.L., especialitzada en aquests temes la seva intervenció.
  12. El dia 21 de desembre, els tècnics d’aquesta empresa, van venir a veure si podien reparar el sistema electrònic de la vàlvula avariada, però no van poder i van informar que aquest element s’havia de substituir. Però ells no eren distribuïdors oficials de l’empresa Praher i que hauríem de trobar el distribuïdor oficial.
  13. L’Ajuntament, amb l’ajut de DipSalut, va trobar el distribuïdor oficial a Catalunya dels components de l’empresa Austríaca, l’empresa Válvulas i Procesos 2007 S.L. i, se’ls hi va fer la comanada de l’electrovàlvula Aquastar®
  14. Per problemes de subministrament i estant pel mig les festes de Nadal, l’equipament no va arribar a Setcases fins a principis de febrer de 2024.
  15. Abans de posar l’equip, els tècnics de Danfix van haver de canviar alguns dels circuits i components electrònics per adaptar la nova electrovàlvula al sistema elèctric de Setcases.
  16. Pels problemes tècnics, no es va poder instal·lar l’equipament fins al dia 5 de març de 2024.
    Fotos 1 i 2: electrovàlvula antiga
    Fotos 1 i 2: electrovàlvula antiga
     
    Fotos 1 i 2: electrovàlvula antiga.
    Fotos 1 i 2: electrovàlvula antiga.
    Foto 3: electrovàlvula nova (panell digital)
    Foto 3: electrovàlvula nova (panell digital)
  17. Semblava que l’absorció i filtratge de l’arsènic tornava a estar operatiu, però…
  18. Quan ja se suposava que tot estava en perfecte estat, es va detectar que el panell de control elèctric del dipòsit, després de tants anys sense manteniment, no funcionava be i, la nova electrovàlvula digital, no podia fer el rentat automàtic, tal com estava programat.
    Panell elèctric vell i inoperatiu, que s’ha de modernitzar i adequar a la nova instal·lació
    Panell elèctric vell i inoperatiu, que s’ha de modernitzar i adequar a la nova instal·lació
  19. Com que el panell de control també estava avariat, el rentat dels filtres s’han de fer de forma manual. Malgrat tot, el sistema d’absorció de l’arsènic semblava funcionar bé, i –dos dies després de la instal·lació de l’electrovàlvula-, el dia 6 de març, es va demanar a Dispsalut fer una analítica completa de control.
  20. 15 dies després, el dia 21 de març, DipSalut va enviar un comunicat indicant que l’arsènic de l’aigua potabilitzada tenia els nivells correctes d’arsènic (< 3 µg/L) i era apta pel consum humà.
  21. El dia d’avui, les empreses Ricam i Danfix estan dissenyant un nou panell de control elèctric per modernitzar la seva operativitat i adequar-lo al nou sistema de potabilització que, en els pròxims mesos, l’Ajuntament posarà en funcionament al nostre poble.
  22. Durant tot aquest temps, l’Ajuntament ha demanat a DispSalut fer analítiques de control per determinar els nivells d’arsènic. Us passem les mostres de gener i febrer de 2024:

Data analítica

Nivells arsènic

Normativa europea

10/gener/2024

23±6 µg/L

10µg/L

26/gener/2024

22±6 µg/L

10µg/L

6/març/2024

<3µg/L

10µg/L

 

Conclusions: Som un petit poble de muntanya, amb poc personal i molt poca capacitat tècnica per enfrontar avaries greus i complexes, on sempre depenem de l’ajuda externa. Si davant d’una avaria significativa, com la que hem tingut al dipòsit, els organismes oficials (ACA i DipSalut) no tenen competències i  no et  poden ajudar…que podem fer?  Si,  a més, la instal·lació dels elements avariats requereixen de tècniques i procediments molt qualificats que fan que les empreses de la zona no puguin assumir la reparació, un petit poble com el nostre, amb tant pocs recursos, pot alçar la veu tantes vegades com vulgui, però no té més remei que adaptar-se a les circumstàncies.

Des d’aquest Ajuntament demanem disculpes pels entrebancs que a alguns dels nostres veïns i comerços ha pogut ocasionar aquesta avaria, però l’avaria ha estat accidental, producte de molts anys de funcionament sense manteniment, però no hi ha hagut cap dia en què l’actual equip de govern no treballés per solucionar la incidència.

Malgrat que cada persona pugui tenir una opinió sobre si l’aigua que surt de la font de captació de la Fageda és “bona” o “dolenta”, l’Ajuntament ha de complir la normativa i ha d’indicar si l’aigua és apta pel consum humà segon la legislació actual, que és molt restrictiva. Per això ha de ser estricte en les normes que es dicten i complir estrictament la normativa.

Atentament.

L’Ajuntament de Setcases

Gràcies.

PDF_: AVARIA SISTEMA DE RENTAT I FILTRATGE DE L’ARSÈNIC AL DIPÒSIT DE SETCASES